Poradnik pasażera

Przedstawiamy podstawowe informacje przydatne pasażerom kolei (lecz nie tylko) na terenie województw: śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, małopolskiego oraz łódzkiego.
Każdy z przewoźników (Polregio, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie oraz PKP Intercity) podaje dane we własnym układzie, więc ich wyszukiwanie może być uciążliwe. Stąd pomysł naszej „ściągi”, która podpowada:

– gdzie składać skargi i reklamacje

– pod jakim numerem otrzymać informacje o utrudnieniach na trasie

– jak i gdzie zamówić przejazd grupowy

– jak zamówić wsparcie dla osób z niepełnosprawnością

i przy okazji – kilka innych.

W przypadku skarg związanych z nieudaną podróżą lub obsługą (życzymy Wam jak najmniej takich sytuacji) warto jest – zamiast na przykład wyrażać swój żal na mediach społecznościowych lub forach – skierować swoje uwagi na piśmie do przewoźnika (pod wskazanym niżej adresem tradycyjnym lub elektronicznym, bądź poprzez formularz), bo tylko wtedy mają szansę odnieść oczekiwany efekt – poprawę działania z pożytkiem wszystkich pasażerów.

Należy pamiętać, że wszelkie skargi, uwagi czy wnioski (a nawet pochwały) muszą być podpisane z imienia i nazwiska, należy też podać swój adres korespondencyjny. Inaczej nie będą rozpatrywane. Warto też przy ich składaniu mieć bilet, bo jego numer i trasa oraz data podróży pomogą odnieść się Wam i przewoźnikowi do konkretnej sytuacji.

Warto też skierować kopię tej korespondencji pod adres rzecznika praw pasażerów Urzędu Transportu Kolejowego, którego podstawowym zadaniem jest właśnie analiza różnego rodzaju niedociągnięć (ale tylko na kolei). Adres mailowy rzecznika także podajemy poniżej.

KOLEJE ŚLĄSKIE

Koleje Śląskie Sp. z o.o.
ul. Raciborska 58
40-074 Katowice
sekretariat: 727 030 000

Reklamacje, skargi:
skargi@kolejeslaskie.com lub: formularz elektroniczny skarg i reklamacji

Infolinia o utrudnieniach w kursowaniu pociągów KŚ (czynna 24/7):
32 428 88 88

Biuro Obsługi Klienta – zgłoszenia przejazdu grupy, informacje o cenach biletów, ofertach, regulaminie, taryfie, itp. (czynne w dni rob. 7:00 – 15:00):
32 479 55 55 oraz 727 030 030 oraz:
bok@kolejeslaskie.com (zgłoszenia przejazdu grupy, informacje o cenach biletów itp.)

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych:
727 030 303, pasazer@kolejeslaskie.com


POLREGIO (centrala i zakłady)

POLREGIO Sp. z o.o. 
ul. Kolejowa 1 

01-217 Warszawa 
info@p-r.com.pl

Reklamacje, skargi lub wnioski (poziom ogólnokrajowy – regionalne opisane niżej):
https://polregio.pl/pl/obsluga-klienta/formularz-reklamacji-skarg-i-wnioskow/

Infolinia krajowa: 703 20 20 20 (opłata 1,29 zł/min)

Pytania dot. systemu sprzedaży i biletówbilety@p-r.com.pl.

Biuro Windykacji Należności Przewozowych  (60-715 Poznań, ul. Kolejowa 5) – reklamacje dot. przejazdu bez ważnego biletu lub dokumentu uprawniającego do ulg:  windykacja@p-r.com.pl  783 933 069, 783 933 067 , 783 933 070, 783 932 872,  783 927 497


POLREGIO sp. z o.o.
Łódzki Zakład w Łodzi
ul. Tuwima 22/26
90-002 Łódź

sekretariat: 722 355 305

Reklamacje, skargi i wnioski:
reklamacje.lodz@p-r.com.pl , 722 354 751 (w dni rob. 7:00 – 14:00)

Infolinia  o utrudnieniach w ruchu pociągów na terenie województwa łódzkiego oraz na trasach: Łódź –Warszawa, Tarnowskie Góry –  Wieluń, Łódź – Częstochowa, Tarnowskie Góry – Częstochowa:
693 080 038 (czynna 24/7)

Przejazdy grupowe: grupy.lodz@p-r.com.pl 722 354 728 (w dni robocze w godz. 7:00 – 14:00)

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych: pomoc.lodz@p-r.com.pl


POLREGIO sp. z o.o.
Opolski Zakład w Opolu
ul. Krakowska 48,
45-075 Opole

sekretariat: 77 554 15 34

Reklamacje, skargi i wnioski:
reklamacje.opole@p-r.com.pl;  665-916-090

Infolinia o utrudnieniach w ruchu pociągów na terenie województwa opolskiego oraz na trasach Gliwice – Opole, Gliwice – Kędzierzyn-Koźle, Racibórz – Kędzierzyn-Koźle, Lubliniec – Kluczbork:
601 382 769 (czynna 24/7)

Przejazdy grupowe: grupy.opole@p-r.com.pl, 665-916-079

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych: pomoc.opole@p-r.com.pl


POLREGIO sp. z o.o.
Małopolski Zakład w Krakowie
al. płk. Władysława Beliny-Prażmowskiego 6A,
31-514 Kraków

sekretariat: 782 556 696

Reklamacje, skargi i wnioski:
reklamacje.krakow@p-r.com.pl;  782 556 843 (w dni rob. 8.00 – 14.00)

Infolinia o utrudnieniach w ruchu pociągów na terenie województwa małopolskiego oraz na trasach: Katowice – Kraków, Bielsko Biała – Kraków, Katowice – Sędziszów, Żywiec – Kraków:
782 556 676 (czynna 24/7)

Przejazdy grupowe:
grupy.krakow@p-r.com.pl, 782 556 787 (w dni rob. 8:30 -15:00)

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych:
pomoc.krakow@p-r.com.pl


POLREGIO sp. z o.o.
Dolnośląski Zakład we Wrocławiu
ul. Małachowskiego 9, 
50-084 Wrocław
sekretariat: 71 717 55 00

Reklamacje, skargi i wnioski: reklamacje.wroclaw@p-r.com.pl

Infolinia o utrudnieniach w ruchu na terenie woj. dolnośl.: 782 451 992

Przejazdy grupowe:
grupy.wroclaww@p-r.com.pl, 782 451 486 (w dni rob. 7:30 -14:30)

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych:
pomoc.wroclaw@p-r.com.pl


KOLEJE DOLNOŚLĄSKIE

Koleje Dolnośląskie S.A.
ul. Kolejowa 2
59-220 Legnica

Skargi i reklamacje: reklamacje@kolejedolnoslaskie.eu lub poprzez formularz: https://www.kolejedolnoslaskie.pl/skargi-i-reklamacje/

Infolinia: 76 742 11 12 oraz informacja@kolejedolnoslaskie.eu

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych: 76 742 11 12 lub za pośrednictwem formularza kontaktowego


PKP INTERCITY

PKP Intercity Spółka Akcyjna
Aleje Jerozolimskie 142 A
02-305 Warszawa
sekretariat: 22 47 45 500

Reklamacje, skargi: https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/obsluga-klientow/reklamacje-i-skargi/zglos-reklamacje.html

Infolinia: 703 200 200 (opłata 1,29 zł/min.)

Przejazdy grupowe: przejazdy-grupowe@intercity.pl, przez formularz zgłoszeniowy lub 42 205 45 31lub przez płatną infolinię (nr wyżej)

Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych:
za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego oraz 42 205 45 31

Dla osób głuchoniemych – videoinfolinia:
Messenger, bezpośrednio ze strony koronawiruspjm, dostępnej na FB
Skype – login: Koronawirus-Tłumacz PJM
IMO, który umożliwia połączenia z wykorz. komp.: 609 939 546
– Aplikacja tłumacz on-line języka migowego


Rzecznik praw pasażera UTK

Urząd Transportu Kolejowego
Aleje Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
22 749 14 00

Skargi, zażalenia i pytania pasażerów:
pasazer@utk.gov.pl lub telefonicznie 22 460 40 80 lub formularzem: https://www.utk.gov.pl/pl/urzad/kontakt/formularz-kontaktowy/11290,Formularz-kontaktowy.html


Dodatkowo, choć to (jeszcze) nie jest przewoźnik kolejowy, podajemy dane największego organizatora przewozów komunikacją miejską w regionie:

Zarząd Transportu Metropolitalnego GZM

Zarząd Transportu Metropolitalnego GZM
ul. Barbary 21a
40-053 Katowice
kancelaria@metropoliaztm.pl

Skargi i reklamacje: FORMULARZ 

Infolinia: 800 16 30 30 (czynna 24/7)

Blokada karty ŚKUP: 42 291 04 05 (czynna 24/7)

Windykacja/mandaty: 32 743 85 08 oraz -09 i -14