Program „Badenia-Wirtembergia Plus”

Wszystko wskazuje na to, że nie tylko u nas coraz poważniej rozpatruje się możliwość reaktywacji linii kolejowych, na których ruch albo całkowicie wstrzymano, albo jest aktualnie bardzo znikomy. W naszym kraju najbardziej rozbudowane aspiracje i zamiary ma w tym względzie Dolny Śląsk.

Reaktywacja kolei to zarówno forma walki z wykluczeniem komunikacyjnym, jak i sposób na walkę z ociepleniem klimatu oraz emisją gazów cieplarnianych.

Zobaczmy, co chce uczynić Badenia-Wirtembergia w południowo-zachodnich Niemczech, która przedstawiła propozycję analizy ponownego otwarcia 32 lokalnych linii kolejowych w tym landzie. Zostały one poddane analizie pod kątem możliwości ponownego otwarcia z co najmniej godzinną częstotliwością kursów po ich odnowieniu.

Powstała lista jest następstwem październikowego oświadczenia niemieckiego rządu, że zapewni zwiększone finansowanie na projekty mające na celu ponowne otwarcie nieczynnych szlaków kolejowych, w szczególności tych lokalnych. Przedstawiając raport, minister transportu rządu federalnego, Winfried Hermann, powiedział, że istnieje potrzeba „rozpoczęcia nowej ofensywy reaktywacyjnej i zapewnienia ponownych połączeń wielu miast i gmin do linii kolejowych”.

Hermann ogłosił, że państwo sfinansuje aż 75% kosztów planowania takich inwestycji od chwili obecnej do końca 2023 r. Aktualnie, niektóre linie umieszczone na liście są nieczynne, inne są otwarte, a jeszcze inne obsługują tylko kursy sezonowe lub rzadkie przejazdy komercyjne. Spośród tych 42 linii aż 12 przewozi co najmniej 1500 pasażerów w ciągu dnia roboczego. Są one postrzegane w projekcie jako priorytetowe. Prognozuje się, że kolejnych 10 będzie w stanie zagwarantować od 750 do 1500 pasażerów w ciągu jednego dnia i będą one warte ponownego otwarcia. Pozostałe 10 tras oceniono jako potencjalnie warte otwarcia dla ruchu weekendowego lub sezonowego, z tego sześć tylko z sezonowymi pociągami weekendowymi. Te trasy raczej nie przyciągną więcej niż 500 pasażerów dziennie.

Warto podkreślić, że dużą grupą adresatów i beneficjentów tych połączeń ma być młodzież szkolna, co ma swoje uzasadnienie również pod kątem wychowania w „zielonym transporcie publicznym”.

Zgodnie z nowymi ustaleniami dotyczącymi finansowania kosztów kapitałowych, lokalne miasta lub powiaty będą musiały pokryć tylko 4% kosztów ponownego otwarcia linii. Rząd landu Badenii-Wirtembergii zgodził się również sfinansować koszty użytkowania odnowionych linii, planując częstotliwość kursowania pociągów co godzinę, co ma sprawić, że dziennie z linii ma korzystać około 750 pasażerów. Jeśli konieczna będzie większa ilość kursów, samorząd lokalny będzie musiał pokryć ich koszty.
W przypadku linii obsługujących 500–750 pasażerów dziennie państwo pokryje 60% kosztów takiej usługi.

Warto byłoby zapamiętać przedstawiony model finansowania odbudowy infrastruktury a zwłaszcza samych przewozów, tym bardziej, że w Polsce w wyniku programu Kolej+ oraz innych planowanych inicjatyw będzie trzeba także wypracować zrównoważony model współfinansowania kolejowych przewozów pasażerskich.

Wybrane linie w Badeni-Wirtembergii, które mają największe szanse na ponowne otwarcie to:

  • Reutlingen – Engstingen (kolejka Echaz Valley)
  • Marbach (Neckar) – Heilbronn (kolejka Bottwartal),
  • Reutlingen – Nehren Süd (Somaschell),
  • Stuttgart-Untertürkheim – Kornwestheim (kolejka Schuster),
  • Breisach – Colmar – transgraniczna do Francji,
  • Ludwigsburg – Markgröningen, proponowane ponowne otwarcie jako część nowego systemu kolei regionalnej regionu Ludwigsburga
  • Ettlingen West – Ettlingen Erbprinz (kolej Doliny Alb),
  • Weil der Stadt – Calw (Hermann-Hesse-Bahn – ponowne otwarcie)
  • Göppingen – Schwäbisch Gmünd (kolej Hohenstaufen)
  • Göppingen – Bad Boll (kolej Voralb)
  • Göppingen – Kircheim (Teck)
  • Filderstadt – Neuhausen (kolej Filder)

Źródło i foto: https://www.railjournal.com/

Mapka: https://www.baden-wuerttemberg.de/fileadmin/redaktion/m-mvi/intern/Dateien/PDF/PM_Anhang/201103_Karte_und_Strecken%C3%BCbersicht_Ergebnisse_Potenzialanalyse_Reaktivierung.pdf

Dodaj komentarz