Górny Śląsk – Dolny Śląsk x 2. Podsudecką!

We wchodzącym w życie 13 grudnia rozkładzie jazdy pociągów na sezon 2020/21 zauważamy powrót pociągów pośpiesznych na fragment linii kolejowej na 137 pomiędzy Kędzierzynem Koźle a Jaworzyną Śląską. Jest to tzw. linia podsudecka. W ten sposób powstaną dwa nowe połączenia Górnego i Dolnego Śląska – będą to:
TLK Sudety relacji Kraków – Jelenia Góra – Kraków oraz
TLK Kormoran relacji Olsztyn – Polanica-Zdrój – Olsztyn.

Jeszcze w roku 2000 z Katowic linią 137 kursowały cztery połączenia dziennie m.in. do Legnicy, do Kłodzka czy do Jeleniej Góry. Najpierw tzw. „ostre cięcie” dotknęło pociągów pośpiesznych. Pociągi dalekobieżne przestały kursować tym szlakiem w roku 2004. Stało się tak po wycofaniu z rozkładu jazdy połączenia osobowego do Legnicy. Potem nastało 16 lat długiej ciszy, a na niektórych fragmentach połączenia zostały zawieszone na długie lata.

Nadszedł jednak czas na powrót połączeń pośpiesznych do Nysy, Paczkowa, Świdnicy czy Kłodzka. Nie zmieniło się tylko jedno: na odcinku Kędzierzyn Koźle – Legnica linia ta jest nadal niezelektryfikowana, choć w przeważającej części dwutorowa, a obecnie używana głównie na potrzeby ruchu towarowego. Ruch pasażerski np. na odcinku Nysa – Kamieniec Ząbkowicki zawieszony był w ogóle przez wiele lat i dopiero całkiem niedawno podjęto próbę jego reaktywacji. Na razie ma on formę połączeń weekendowych. Bardzo w tym kontekście cieszy powrót połączeń PKP Intercity na tym – mającym również olbrzymi potencjał turystyczny – szlaku, co za należy przewoźnikowi gorąco podziękować i trzymać kciuki za utrzymanie tych relacji w kolejnych rozkładach jazdy.

PKP Intercity od 13 grudnia uruchomi na trasie Górny Śląsk – Dolny Śląsk linią podsudecką codziennie dwa połączenia.

Pierwsze z nich to TLK Sudety z Krakowa do Jeleniej Góry.
Z Katowic pociąg odjedzie o 8.02, z Zabrza o 8.17 a z Gliwic o 8.27.
Do Nysy Sudety dotrą o 10.15, Paczkowa o 10.46, Świdnicy Miasta 12.05, a do Wałbrzycha Miasta o 12.41. Na stacji końcowej, czyli w Jeleniej Górze pociąg zameldować ma się o 13.40.
W drogę powrotną Sudety wyruszą o 14.22, by o dotrzeć do Gliwic na 19.29, do Zabrza na 19.39 a do Katowic na 19.56, by trzy minuty później ruszyć do Krakowa, gdzie skończą kurs.
Trasa z Jeleniej Góry do Katowic ma długość 314 km.

Drugie połączenie to TLK Kormoran, który do Katowic przyjedzie z Olsztyna i po niespełna półgodzinnym postoju przewidzianym na zmianę lokomotywy i odpięciu części wagonów, wyruszy o 14.28 do Polanicy-Zdroju. Odjazd z Zabrza o 14.44, a z Gliwic o 14.57.
Tym połączeniem będziemy w Nysie o 16.54, Paczkowie o 17.27, w Kłodzku Głównym o 18.04, by do stacji końcowej dotrzeć o 18.37.
Kormoran w kierunku powrotnym rozpocznie kurs o 10.06 z Polanicy-Zdroju, by dotrzeć do Gliwic na 13.26, a do Zabrza na 13.34. W Katowicach przyjazd jest planowany na 13.51 i po dopięciu wagonów oraz zmianie lokomotywy o godzinie 14.16 odjazd w kierunku Warszawy i, docelowo, Olsztyna.
Dystans Polanica-Zdrój – Katowice to 213 km.

Warto dodać, że przewoźnik oprócz nowych połączeń przygotował także w ramach taryfy tzw. Taniomiastowej dosyć atrakcyjny cennik dla tych połączeń, co również może wpłynąć na przekonanie pasażerów do wybrania tej formy podróży.

Bilet drugiej klasy z Katowic do Polanicy-Zdroju będzie kosztował 25 zł. Katowice – Jelenia Góra to wydatek 34 zł. Inne przykłady cen biletów z Katowic: Prudnik 17 zł, Nysa – 20 zł, Paczków 21 zł, Świdnica Miasto 27 zł, Wałbrzych 31 zł. Nie porównywaliśmy tych cen ze szczegółową ofertą przewoźników autobusowych uznając, że są one na tyle atrakcyjne, iż same w sobie powinny stanowić zachętę do skorzystania z kolei.

Do czego serdecznie zapraszamy!

Dodaj komentarz