Postoje IC „Szyndzielnia” na Śląsku Cieszyńskim? Nie…

W przyszłym rozkładzie jazdy pociąg PKP Intercity – IC „Szyndzielnia”, relacji Bielsko-Biała – Ustka, na odcinku Czechowice-Dziedzice – Żory nie będzie, jak dotąd, kursował przez Pszczynę i Suszec (linia kolejowa nr 148), lecz przez Chybie i Strumień (linie nr 93, 157 i 159). Przewoźnik nie zaplanował jednak na tym odcinku żadnego postoju. Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę i zaproponować wprowadzenie postoju. Jednak okazało się, że nie jest to proste…

Stowarzyszenie „Kolej na Śląsk” postanowiło zaproponować przewoźnikowi, żeby pociąg IC „Szyndzielnia”, który przez cały przyszły rozkład będzie kursował tą trasą, miał dodatkowy postój handlowy na terenie Śląska Cieszyńskiego. KnŚ rozpatrywało opcje postoju w Strumieniu, bądź Chybiu, które jednak będąc węzłem kolejowym ostatecznie zostało zaproponowane naszym pismem z dnia 30 września br. (załączone poniżej).

Do naszych działań przyłączył się Urząd Gminy w Chybiu, który również wystosował pismo w tej materii. Stowarzyszenie odpowiedź już otrzymało, Urząd jeszcze nie.

PKP Intercity odpisało w taki sposób (całe pismo załączone poniżej):
–  Kursowanie pociągu PKP IC Szyndzielnia w Rocznym Rozkładzie Jazdy 2020/21 obowiązującym od 13 grudnia 2020 roku z pominięciem Pszczyny jest jedynie rozwiązaniem tymczasowym. Spowodowane jest to ograniczeniem przepustowości remontowanego przez zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odcinka Czechowice Dziedzice – Most Wisła. Tymczasowe utworzenie postoju, a następnie powrót pociągu na trasę podstawową przez Pszczynę mógłby wzbudzić niezadowolenie wśród mieszkańców Chybia i powiatu cieszyńskiego – twierdzi przewoźnik.

W przypadku kursu w kierunku Ustki przedstawiliśmy argument, że kilkanaście kilometrów dalej pociąg ma 8-minutowy postój na stacji w Rybniku, więc jest skąd „zabrać” czas dla ewentualnego postoju w Chybiu. Jednak w tym przypadku również, jak poprzednio, w odpowiedzi wskazano przyczynę, której źródłem ma być zarządca infrastruktury:
–  (..) postój handlowy pociągu IC Szyndzielnia w Rybniku żądany przez przewoźnika PKP IC we wniosku do PKP PLK wynosił jedynie jedną minutę, natomiast powstałe osiem minut osiem minut w RRJ jest rezultatem konstrukcji wykresów ruchu przez PKP PLK. Istnieje szansa, że w trakcie konstrukcji poszczególnych zmian do rozkładów jazdy postrój handlowy tego pociągu może ulec skróceniu do jednej minuty – twierdzi PKP Intercity.

Odrzucone zostały także niestety pozostałe argumenty zachęcające do podjęcia próby wprowadzenia postoju „Szyndzielni” w Chybiu, z którego korzyść miałaby cała lokalna lokalna społeczność.

Trochę szkoda, że przez rok „Szyndzielnię” będzie można tylko oglądać z okien domów zlokalizowanych wzdłuż trasy, owszem: zastępczej i tymczasowej . Przez ten rok mogłoby się bowiem okazać, że jest grupa pasażerów, zwłaszcza studentów, którzy na przykład w weekendy mieliby łatwiej dostać się z i na swoje uczelnie w Opolu lub Wrocławiu. Jednak wydaje się, że niewiele już da się zmienić i potencjalni pasażerowie będą musieli dojechać do Bielska-Białej, Czechowic-Dziedzic lub Żor, gdzie pociąg będzie miał swoje postoje. Pytanie czy rok to długo czy krótko… Na pewno byłby to dobry barometr zapotrzebowania na wprowadzenie postojów jakiegoś innego pociągu na podobnej trasie w przyszłości…

Bardzo podoba nam się za to zawarta w odpowiedzi sugestia, by KnŚ zajął się sprawą remontu linii 93 (nota bene – aktualnie remontowanej), bo to wpłynie na „możliwość trasowania pociągów z postojem handlowym w Zebrzydowicach” . Zebrzydowice nie mają oczywiście bezpośredniego związku z pociągiem IC „Szyndzielnia”. Natomiast istotnie, jeśli nasze działania miałyby spowodować powrót przynajmniej niektórych pociągów międzynarodowych z przejścia granicznego w Chałupkach do Zebrzydowic, a co za tym idzie – trasowanie ich przez Śląsk Cieszyński, to owszem, będziemy ambasadorami jak najszybszego zakończenia prac i powrotu pociągów PKP IC na tą trasę!

Korespondencja pomiędzy KnŚ a PKP IC dostepna jest tutaj:

Jedna myśl na temat “Postoje IC „Szyndzielnia” na Śląsku Cieszyńskim? Nie…

Dodaj komentarz