Ostrava-Warszawa: LOT czy kolej?

PLL LOT uruchomiły w niedzielny wieczór regularne rejsy między Warszawą a lotniskiem im. Leoša Janáčka w Ostravie – Mošnovie. Lotów, w czasach gdy trudno o pasażerów, ma być pięć tygodniowo. Jest to również jedyne regularne połączenie wykonywane obecnie z tego lotniska.

Z ostrawskiego lotniska w miejscowości Mošnov, LOT będzie latał do Warszawy w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki i soboty, a mający obsługiwać to połączenie Embraer E-170 w przeciwnym kierunku wystartuje w poniedziałki, środy, czwartki, piątki i niedziele. LOT miał uruchomić linię lotniczą na wiosnę, ale jej start został opóźniony z powodu epidemii koronawirusa. Godzina przylotu do Warszawy została ustalona tak, aby zdążyć na samoloty do Amsterdamu, Monachium, Paryża, Zurychu, Mediolanu, Genewy, Oslo, Frankfurtu czy Düsseldorfu.

Loty do Warszawy są obecnie jedynymi regularnymi połączeniami z ostrawskiego lotniska. W jeszcze gorszej sytuacji jest obecnie Brno, skąd nie ma żadnych połączeń. Warto pamiętać też o jednym szczególe. Wylądowanie na lotnisku w Ostrawie nie znaczy, że się dotarło do miasta. Odległość między miejscowością Mośnov, a centrum stolicy województwa morawsko-śląskiego jest co prawda nieco mniejsza (około 30 km), niż dystans pomiędzy np. Katowicami a Pyrzowicami, ale infrastruktura drogowa jest bez porównania korzystniejsza u nas. Owszem, lotnisko po czeskiej stronie ma również, zbudowane kilka lat temu, połączenie kolejowe z centrum Ostrawy. Kursów nie jest jednak zbyt wiele w związku z tym, że airport raczej nie tętni życiem. Czas przejazdu do głównego dworca w Ostrawie zajmuje dokładnie pól godziny.

Poza tym z Ostrawy odjeżdża dziennie siedem pociągów do Warszawy. Nie licząc Chopina, który kursuje okrężna trasą przez Katowice i Kraków, wszystkie pozostałe oferują czas podróży w granicach nieco ponad czterech godzin (dokładnie 4:10) w cenie promocyjnej 19 euro, czyli niecałe 90 zł w jedną stronę. To z pewnością niewiele dłużej od całej procedury „lotniczej”, związanej z odpowiednio wczesnym przybyciem na lotnisko – dotarciem na min. 2 godziny przed odlotem, odprawą i samym lotem. Przedstawiciel LOTu powiedział, że sam lot potrwa nieco ponad godzinę (dokładnie 1:05). Wygląda więc na to, że cała operacja lotnicza potrwa również ok. 4 godziny, bo i w Warszawie potrzebne nam jest również trochę czasu, by z Okęcia dotrzeć do wybranego przez siebie celu. Cena biletu lotniczego w obydwie strony zaczyna się od 255 zł.

Dla mieszkańców regionu, rozumianego jako obszary Śląska po obydwu stronach granicy, dla których Ostrawa może być punktem startowym podróży, połączenie lotnicze na trasie Ostrawa – Warszawa (samo w sobie) nie jest zatem konkurencyjne wobec oferty kolei ani pod względem częstotliwości połączeń, ani czasowo, ani cenowo. W zasadzie może mieć znaczenie jedynie przy przesiadce na dalszy lot w Warszawie. Tak zresztą informuje samo lotnisko: „Nová pravidelná linka Ostrava – Varšava spojuje region s celou Evropou”. Oczywiście dalece nam do podważania sensowności jego uruchamiania (to pokażą statystyki po jakimś czasie), jednak wydaje się nam, że Brno byłoby atrakcyjniejszym miejscem, w którym LOT mógłby skuteczniej postarać się o pozyskanie nowych pasażerów. Bo Czesi zamieszkujący województwo morawsko-śląskie od lat, jeśli korzystają z lotnisk, to najczęściej z tych w Balicach i w Pyrzowicach. Dzieje się tak dlatego, że najczęstszym kierunkiem ich podróży jest Londyn (lub inne duże miasta Wysp Brytyjskich). Przynajmniej tak było do czasu epidemii.

PS. Nazwy miejscowości pisane raz po czesku, raz po polsku nie są pomyłką pisarską, lecz świadomym zabiegiem wskazującym na płynne i swobodne przechodzenie między językami w naszym regionie po obydwu stronach granicy.

Jedna myśl na temat “Ostrava-Warszawa: LOT czy kolej?

Dodaj komentarz