„Opolska kolej dojazdowa”? – gałązka północna

Jest takie miejsce na mapie, które nazywa się Osowiec. Posiada przystanek kolejowy, nieco poza centrum miejscowości, o nazwie – nomen omen – „Osowiec Przystanek”.

W tym roku ma tylko 5 par połączeń w dni powszednie na trasie Opole – Kluczbork, sięgając wstecz, 8 lat temu było ich 6, więc wykluczenie transportowe postępuje. Linia kolejowa 301 jest tam jednotorowa, niezelektryfikowana, jednak wydaje się, że o dużym potencjale chociażby dla „podwyższenia” swoich parametrów w ramach Programu Kolej+.


Dlaczego o dużym potencjale?

Dlatego, że Osowiec od Opola Głównego dzielą tylko dwa przystanki: Kotórz Mały i Opole Gosławice oraz jedynie 26 minut jazdy (nb. cała trasa z Kluczborka do centrum Opola to 1 h i 4 min.).

Dlatego, że okoliczni mieszkańcy mimo niezbyt wyszukanych opcji dojazdu do szkoły lub pracy (odjazdy o 6:15 lub 8:52) wybierają kolej i pozostawiają w okolicy przystanku swoje rowery lub samochody, zamiast jechać tymi ostatnimi ok. 20 km do miasta. Na zdjęciu widzimy zresztą „zielone i zdecydowanie naturalne” rozwiązanie Park&Ride w postaci cienia pod drzewami wzdłuż drogi, gdzie w upalne dni stoją sobie zaparkowane samochody. Przy samym przystanku też jest nieco miejsca i wyżwirowany placyk.

A zatem w sposób naturalny ma się dobrze publiczny transport intermodalny w skali aglomeracyjnej. Miałby się pewnie jeszcze lepiej, gdyby udało się organizatorowi przewozów, czyli Województwu Opolskiemu, najlepiej przy współpracy z Miastem Opole rozwinąć ofertę przewozową zlecaną spółce Polregio na tej trasie (pobliskie Koleje Śląskie mają za daleko, choć jeżdżą do Kluczborka od strony Lublińca, poza tym mają tylko jeden pojazd spalinowy). Być może udałoby się chociaż przywrócić przedpołudniową parę pociągów, która jeszcze kilka lat temu umożliwiała dojazd na przykład osobom starszym do różnych instytucji w stolicy województwa? A być może wyremontować lub zmodernizować linię na tyle, by usunąć „wąskie gardła” ograniczeń punktowych, zwiększyć prędkość lub umożliwić mijanie się dwóch pojazdów w celu większej częstotliwości połączeń? Pamiętajmy, że dla młodzieży wyjazd o 6:15 do szkoły, gdzie lekcje zaczynają się na 8:00 lub 8:30 nie jest szczytem marzeń, które to niechybnie przeradzają się wkrótce w marzenie o własnym samochodzie…

Pozostawiamy te pytania otwarte przypominając, że Program Kolej+ umożliwia składanie wniosków do końca sierpnia b.r. na cele poprawy połączeń kolejowych ze stolicą województwa – w zakresie infrastruktury liniowej lub punktowej.

Dodaj komentarz