„Wakacyjne” działania Stowarzyszenia w czerwcu oraz lipcu 2020

Piszemy „wakacyjne” w cudzysłowie, gdyż tak się składa, że prawdziwie wakacyjnych tematów, jak planowany z początkiem roku piknik kolejowy z oczywistych względów nie udało się zrealizować. Natomiast liczba działań związanych z wszelakimi konsultacjami społecznymi i programami jest tego lata ogromna, w części z nich bierzemy aktywny udział. Zatem po kolei:

  • Opracowaliśmy w ramach konsultacji społecznych uwagi do propozycji Strategii Województwa Śląskiego „Śląskie 2030” oraz do Prognoz oddziaływania na środowisko.
    Uwagi publikujemy na naszej stronie: http://kolejnaslask.pl//2020/07/25/uwagi-do-projektu-strategii-rozwoju-wojewodztwa-slaskiego-slaskie-2030/
  • Przygotowaliśmy propozycję rozwoju połączeń kolejowych w regionie w ramach Programu Kolej+, którą opublikowaliśmy na naszej stronie oraz omówiliśmy na posiedzeniu Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Śląskiego w dniu 16 czerwca 2020
  • Uczestniczyliśmy w spotkaniach z przedstawicielami samorządów i związków samorządowych m.in. w temacie reaktywacji linii 190 Skoczów – Bielsko-Biała, przywrócenia regularnych połączeń pasażerskich na liniach 157 i 159 (w tym po odtworzeniu odcinka Orzesze – Żory), budowy przystanku Wodzisław Śl. Centrum i in. w ramach Programu Kolej+.
  • Uczestniczyliśmy w konferencji na temat planów budowy linii kolejowej 170 w ramach ciągu 7 kolejowego komponentu CPK czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, która odbyła się 26 lipca 2020 na terenie Śląskiego Ogrodu Botanicznego pod patronatem Burmistrza Mikołowa.
    +Relacja pisemna: http://silesiainfotransport.pl/?p=43225
    +Relacja video dzięki portalowi Śląska Opinia: https://www.facebook.com/SlaskaOpinia/videos/739016820196152/
  • Uczestniczyliśmy 28 lipca 2020 w spotkaniu mieszkańców Ornontowic i okolicznych miejscowości w obecności Wójta i Radnych tej miejscowości, które również dotyczyło przebiegu kolejowego komponentu CPK.
  • Przypomnieliśmy o możliwości lepszego skomunikowania Gliwic, Zabrza i dzielnic Rudy Śląskiej i Chorzowa w nawiązaniu do koncepcji Metropolitalnej Obwodnicy Kolejowej, której zarys koncepcji powstał już w 2017 r., zrealizowano kilka przejazdów studialnych pociągiem pasażerskim, po czym uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego opracowano Koncepcję Funkcjonalno-Przestrzenną dostępną tutaj: https://bip.slaskie.pl/resource/file/download-file/id.5492.
    Obecnie część tych propozycji dzięki inicjatywie i stanowisku władz Chorzowa oraz Rudy Śląskiej będzie wnioskowana do ujęcia w planach Kolei Metropolitalnej.
  • W Raciborzu (choć bez naszej obecności) miało miejsce spotkanie na szczeblu władz miast i województw śląskiego i opolskiego, na którym omawiano możliwości rewitalizacji linii kolejowej Racibórz – Baborów – Racławice Śląskie, której to inicjatywie gorąco kibicujemy.
  • Wiceprezes naszego Stowarzyszenia, Wojciech Dinges, udzielił portalowi Śląska Opinia wywiadu dot. ciągów komunikacyjnych CPK przebiegających przez nasze województwo oraz możliwości związanych z Programem Kolej+. Wywiad można odsłuchać tutaj: https://slaskaopinia.pl/2020/07/27/wojciech-dinges-o-szybkiej-kolei-na-slasku/

Przed nami sierpniowe (bo już 3 i 4 sierpnia) spotkania organizowane przez CPK oraz władze Katowic i Jastrzębia Zdroju, gdzie omawiane będą wariantowe plany przebiegu linii szybkiej kolei w ciągu Katowice – Jastrzębie Zdrój – Ostrawa. Na spotkaniach tych mają być obecni przedstawiciele władz miejscowości (podzielonych na dwie grupy – umownie można je określić jako „północno-zachodnią” i „południowo-wschodnią”), przez które przebiegać mają proponowane warianty.
Komentarz: nie ukrywamy, że trochę dziwi rozdzielenie interesariuszy tego samego projektu na dwie grupy. Ufamy, że powodem jest jedynie logistyka organizacji spotkań w czasie pandemii.

Przed nami także walka o jak najszersze uczestnictwo samorządów szczebla lokalnego i wojewódzkiego w przygotowaniu wniosków w Programie Kolej+ (przypominamy, że termin składania wniosków upływa z końcem sierpnia).

Dodaj komentarz